Wednesday, January 14, 2015

SALES MAHU LAJU, TAX TAKUT BAYAR

SALES MAHU LAJU, TAX TAKUT BAYAR, APA SOLUSI?
**skill kalis sontot
1. Dalam pengurusan bisnes, sy sangat menekankan perihal penting 2 bidang tugas.
Pertama, Sales & Marketing. Kedua, Management termasuk Business Development & Planning, Financial dan Human Resource.
2. Mengapa?
Sales & Marketing adalah barisan hadapan sesuatu bisnes. Marketing utk publisiti secara meluas, Sales utk direct to the person.
Tanpa kombinasi kedua ini, kita takkan dapat mencapai 2 perkara serentak; iaitu menerima sales yg konsisten dan pada masa yg sama, mencipta legasi dan BRANDING.
Management atau pengurusan. Wajib. Duit masuk hasil dari Sales & Marketing, jika tidak diurus dengan betul, akan berlaku kehilangan duit secara tidak disedari. Samada disebabkan oleh dirompak tuan empunya bisnes atau faktor pengurusan duit yg salah.
3. Apa kaitan kedua-dua ini? Dan juga tax?
Ini cara yg sy buat. Cara sy, sy fokus kepada sustainability of business. Yg penting KONSISTEN dan BERTERUSAN.
Kuota sales. Saya akan setkan terlebih dahulu. Contoh, dalam kertas kerja, saya sudah buat kiraan yg dengan setiap sales berjumlah RM100,000, keuntungan kasar saya adalah RM10,000.
.
.
.
Bagaimana mahu tahu untung ke tidak? Buatlah kertas kerja. Buat kaji selidik bisnes dahulu, untung atau tidak dalam kertas. Biar detail, apa peluang dan apa risiko. Biarpun orang complain serabut, 'bajet macam bagus' tetapi inilah penanda arasnya. Jika dalam 6 bulan gagal dan tak penuhi piawai, tarik handbrake, STOP. Dari terus rugi, lebih baik modal terjamin.
Orang Melayu lemah bab-bab atas ni. Yang tahu pecut lane kanan, tak tengok kiri kanan, terus langgar tiang, SONTOT.
.
.
.
Sambung. Ok, bayangkan jika target sales sebulan saya adalah RM200,000, bermakna keuntungan bisnes sebulan secara kasar adalah RM20,000.
Jika saya setkan target sales setahun RM2.4 Juta, bermakna keuntungan kasar adalah hampir RM240,000.
Dengan keuntungan kasar seperti ini, atas kapasiti Sdn Bhd, saya perlu BERBELANJA sebanyak mungkin utk mengurangkan kadar keuntungan sy dari RM240,000 kepada RM50,000 ke RM100,000. Di sinilah saya shopping membeli aset, tambah benefit utk staff, penambahbaikan produk syarikat dan sebagainya.
.
.
.
Mengapa?
Tax corporate bawah RM500,000 adalah 20%. Jadi, jika keuntungan RM50,000; tak yg dibayar setahun adalah RM10,000. Jika RM100,000; tax nya adalah RM20,000.
Ok?
Nampak bagaimana saya rancang?
Dan jadi pembayar tax corporate yg bagus. Anda akan nampak hasilnya nanti. Memang WOW, jika tahu dan berjaya buat.
.
.
.
Bayangkan jika yg tak pernah ada kuota? Unlimited kuota sales. Fuhhh....
Baru 3 bulan bisnes, sales masuk juta-juta, tapi tak tahu mana di mana untung dan di mana rugi.
Jenis di atas, senang TERSONTOT sebab tak jaga KUOTA SALES. Samada tersontot salah urus duit atau disontot LHDN setelah setahun dua bisnes.
Biasa dengar kan? 
Skil di atas sesuai utk digunakan utk apa-apa jua bisnes. Evergreen. Termasuk EMAS.


1 comment: