Soalan yang lebih patut untuk ditanya ialah...
Bagaimana untuk membuatkan harga bukan satu faktor penting dalam jualbeli produk kita?
Bagaimana untuk membuatkan pelanggan pilih kita bukan kerana harga?
Bagaimana untuk buatkan orang datang kepada kita walaupun ada penjual lain tawarkan harga murah?
==========
Jangan main harga!
==========
>> Kalau kita menang dengan harga, kita pun akan kalah dengan harga. <<
Kalau prospek tak nampak nilai produk/servis kita...
Kalau beza yang kita tawarkan hanyalah harga...
...ada orang lain akan bunuh kita juga dengan harga!
...buat apa meniaga kalau kita sekadar bertanding atas harga!
Jangan main harga!
Ada banyak ciri-ciri lain yang membuatkan pelanggan membeli.
- Customer service
- Expert advice yang ditawarkan -- authority penjual
- Pakejing yang menarik
- Personaliti penjual
- Kualiti
- Customisation -- boleh ikut permintaan pelanggan
- Peace of mind -- risk reversal @ refund policy
- Snob appeal -- orang beli sebab benda tu mahal
- Barang cepat sampai
- Free postage
- Tawaran yang betul pada waktu yang betul kepada orang yang betul
- Reputasi penjual
- Jenama
- Conformity & social proof -- orang beli apa yang orang lain beli
- Uniqueness -- orang beli apa yang orang lain takde
- Banyak pilihan
^ list ni saya tulis dalam masa 5 minit je
Pastinya anda boleh fikir lebih banyak lagi.
THE POINT IS:
Harga hanyalah salah satu ciri yang pelanggan pandang masa membeli.
Ingat benda ni:
Harga ialah apa yang kita bayar, nilai ialah apa yang kita dapat.
Kalau kita tak tahu apa nilai yang kita beri kepada pelanggan, maksudnya kita TAK CUKUP KENAL PELANGGAN!
Sekali lagi: JANGAN MAIN HARGA (unless kalau nama anda Amazon dan ada beratus juta duit investor di belakang).
SUMBER---> BR Exploration
This comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDelete