Friday, September 19, 2014

Kisah Muhong 3 anak muda

Jangan berpartner dengan
orang yang sama pemikiran
dan kemahiran macam kita.

Kelak akan kena khianat.

++++++++++++++++++++++++++

#SembangMuhongChannelNetwork
sesi Nightline.

Kisah Muhong 3 anak muda :

Kita bertiga set up team untuk juai
susu pekat manis kilo. Kita bertiga dah
ada kemahiran yang sama, cuma kita
nak bagi pembahagian tugas tu.

Ok, macam ni tugas-nya

Sahak bahagian delivery boy dan bab kuli pencacai.
Jusoh, hang jaga bahagian pengurusan kewangan.
Bidin, hang bahagian stock, administration and marketing.

Bidin melakukan marketing dan
customer engagement siang malam.
Mencari channel-channel kedai di serata ceruk.

Dapat deal dengan 10 kedai makan.

Maka Sahak pun pi la hantar susu pekat kilo
ke 10 kedai makan tersebut.

Esoknya,
Bidin buat marketing lagi,
dia pi jenjalan cari kedai yang nak
ambik susu pekat kilo kami.

Dapat deal lagi 20 kedai makan.

Lusa,
Kerja Sahak bertambah, nak kena service
30 kedai makan.

Suatu hari.

Sahak > Aku tak buleh pii la buat reja ni.
Dah la aku teruk dok angkut,
kena mangkit pagi-pagi pi hantar.
tapi dapat sales kena bahagi 3 pulak.

Aku nak buat sendiri laa.
Aku makan kat aku sorang 

++++++++++++++++++++++++++

Boss :
Tahu semua benda, leverage pada staff.

Team :
Semua member tau semua benda,
  
*baik aku buat sendiri, aku makan sorang  

++++++++++++++++++++++++++

Aku tidak sakit hati kerena kena khianat.
tetapi sakit atas dasar PERCAYA itu.

* banyak lagi sepak terajang niaga
nak kena belajar dan rasa neh 

SUMBER: FAIZ SUFI

No comments:

Post a Comment