Thursday, June 26, 2014

Pengenalan pemasaran gerilla

Gerilla Marketing di asaskan oleh Jay Conrad Levinson. Konsep gerilla marketing adalah melakukan pemasaran dengan bajet yang rendah tetapi mampu memberi keuntungan yang sangat memberangsangkan. 

Idea pemasaran gerilla tercetus apabila Jay mengadakan kelas mengenai copywriting pada hujung minggu di satu universiti.

Di sebabkan pengalamannya yang agak meluas, dia menjadi tempat rujukan bagi pelajar – pelajar yang berminat untuk menubuhkan perniagaan mereka sendiri. 

Pada satu hari, salah seorang dari pelajarnya bertanya padanya sama ada dia boleh beri cara bagaimana hendak memulakan perniagaan dengan modal yang sedikit.
                                                         
Di sebabkan jay tidak pernah menulis berkenaan tajuk tersebut, dia berjanji akan memberi cadangan buku rujukan untuk di rujuk oleh pelajarnya. Dia kemudiannya mencari buku berkenaan tajuk tersebut di merata – rata perpustakaan dan kedai buku. 



Namun, tiada satu buku pun yang bertepatan dengan tajuk yang pelajarnya mahu.


Oleh sebab dia sudah berjanji pada pelajarnya bahawa dia ingin membantu mereka, dia nekad untuk menulis sendiri panduan mengenainya sebagai rujukan  untuk pelajar – pelajarnya. 

Dari sini, terhasillah konsep gerilla marketing. Gerilla marketing sangat berkesan. 


Ramai usahawan tidak tahu mengenai pemasaran, hanya mengikut sahaja apa yang di ajar oleh gerilla marketing ini dan akhirnya perniagaan mereka maju dengan pesat beserta dengan keuntungan yang sangat luar biasa.

No comments:

Post a Comment